BIBLIOGRAFIA
Geral
ASSIS ROSA, Gilberto; MANZOLLI, Jônatas. Complexidade e criatividade no processo de produção musical em estúdio: uma perspectiva sistêmica. OPUS, [s.l.], v. 25, n. 3, p. 50-65, set. 2019.
BEARDSLEY, Roger. LEECH-WILKINSON, Daniel. A Brief History of Recording to ca. 1950. CHARM - Research Centre for the History and Analysis of Recorded Music. Londres: CHARM, 2009. Disponível em: <http://goo.gl/Vf9FB2> Acessado em 25 oct. 2023.
BELL, Adam; HEIN, Ethan; RATCLIFFE, Jarrod. Beyond Skeuomorphism: the Evolution of Music Production Software User Interface Metaphors. In: Journal on the Art of Record Production, issue 9, 2015.
BYRNE, David. Como funciona a música. Barueri, SP: Amaralys, 2014.
CHION, Michel. Músicas, media e tecnologias. Lisboa, Portugal: Instituto Piaget, 1994.
COOK, Nicholas. Methods for analyzing recordings. In: COOK, N., CLARKE, E., LEECH-WILKINSON, D., RINK, J. Recorded music. NY: Oxford University Press, 2009. pp. 221-245.
ELMOSNINO, Stephane. Audio Production Principles: Practical Studio Applications. Oxford University Press, 2018.
HUBER, David M.; RUNSTEIN, Robert E. Modern Recording Techniques. Focal Press, 2005.
IAZZETTA, Fernando. Da escuta mediada à escuta criativa. CONTEMPORANEA (UFBA. ONLINE), v. 10, p. 10-34, 2012.
IAZZETTA, Fernando. Música e Mediação Tecnológica. São Paulo: Perspectiva, 2009.
IZHAKI, Roey. Mixing Audio: Concepts, Practices, and Tools. Routledge, 2017.
KATZ, Bob. Mastering Audio: the art and the science. MA: Focal Press, 2002.
ROSS, Alex. Escuta só. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
ROSS, Alex. O resto é ruído. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
TÁPIA, Daniel. Áudio Musical: uma introdução. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2021.
Som Ao Vivo
EVANS, Bill. Live Sound Fundamentals. Course Technology, 2011.
SCHILLER, Brad. Living the Audio Life: A Guide to a Career in Live Entertainment Sound. Routledge, 2022.
Microfones
GREIG, Donald. Performing for (and against) the microphone. In: COOK, N., CLARKE, E., LEECH-WILKINSON, D., RINK, J. Recorded music. NY: Oxford University Press, 2009. pp. 16-29.
VALLE, Sólon. Microfones. Rio de Janeiro: Editora Música & Tecnologia, 2002.
Percepção/treinamento auditivo
COREY, Jason. Audio production and critical listening: technical ear training. MA: Focal Press, 2010.
Acústica
BARRON, Michael. Auditorium Acoustics and Architectural Design. 2ed. NY: Spon Press, 2010.
BENADE, Arthur H., Fundamentals of Musical Acoustics, Mineola, NY: Dover Publications, 1990.
BERANEK, Leo L. Concert and opera halls: how they sound. New York: Acoustical Society of America, 1996. 643 p.
DE MARCO, Conrado Silva. Elementos de acústica arquitetônica. São Paulo: Nobel, 1982. 129 p.
EVEREST, F. Alton; POHLMAN, Ken C. Master Handbook of Acoustics. 5ed. NY: McGraw-Hill Companie, 2009.
MARKHAM, Benjamin. Leo Beranek and concert hall acoustics. Acoustics Today, 2014
MIDI, Síntese e Samplers
COLLINS, Mike. A Professional Guide to Audio Plug-ins and Virtual Instruments. Focal Press, 2003.
GOHN, Daniel. Aspectos Tecnológicos da Experiência Musical. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 7, n. 2, p. 11–28, 2008.
HUBER, David Miles. The Midi Manual: A Practical Guide to MIDI within Modern Music Production. Fourth Edition. NY: Routledge, 2021.
IAZZETTA, Fernando. A música, o corpo e as máquinas. OPUS, v. 4, n. 4, p. 27-44, 1997.
MILLER, Paul. Sound Unbound: Sampling Digital Music and Culture. Cambridge: MIT Press, 2008.
MIRANDA, Eduardo Reck. Computer Sound Design: Synthesis techniques and programming. Second edition. Oxford: Focal Press, 2002.
RUSS, Martin. Sound Synthesis and Sampling. Third Edition. Burlington: Focal Press, 2009.
SANTOS, Otavio. Entre lápis e bytes: o impacto do uso do protocolo MIDI na transformação de processos criativos musicais para cinema. 2019. 218 f. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2019.
Trilha Sonora (audiovisual)
ADORNO, Theodor e EISLER, Hanns. El cine y la musica. Madrid: Editorial Fundamentos, 1976.
ALTMAN, Rick. Sound theory, sound practice. New York: Routledge, 1992.
BAZELON, Irwin. Knowing the score. New York: Arco Publishing, 1975.
BURT, George. The art of film music. New York: Northeastern University Press, 1996.
CARRASCO, Ney. Sygkhronos: a formação da poética musical do cinema, São Paulo: Via Lettera, 2003.
CHION, Michael. A Audiovisão – som e imagem no cinema. Tradução Pedro Elói Duarte. Portugal: Lisboa, Edições Texto & Grafia, 2008.
CHION, Michel. La musique au cinema. Paris: Fayard, 1995.
CHION, Michel. Le son au cinema. Paris: Cahiers du Cinéma, colletion essais, 1985.
COOK, Nicholas. Analysing Musical Multimedia. Oxford: Oxford University Press, 1998.
GORBMAN, Claudia. Unheard melodies. London: BFI Publishing, 1987.
GUERRINI Jr., Irineu. A música no cinema brasileiro: Os inovadores anos sessenta. São Paulo: Terceira Margem, 2009.
KALINAK, Kathyrn Marie. Settling the Score: Music and the Classical Hollywood Film. Londres: The University of Wisconsin Press, 1992.
MANVEL, Roger e HUNTLEY, John. The technique of film music. London: Focal Press, 1975.
MENDES, Eduardo Santos. Walter Murch: a revolução da trilha sonora cinematográfica. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 33, n. 26, 2006, 187-224.
NISBETT, Alec. The Sound Studio: audio techniques for radio, television, film and recording. Seventh edition. Orford, Focal Press, 2003.
PRENDERGAST, Roy. Film music: a neglected art. New York: WW Norton, 1977.
Trilha Sonora (games)
CHENG, William. Sound play: video games and the musical imagination. Estados Unidos: Oxford University Press, 2014.
COLLINS, Karen. Game Sound: An Introduction to the History, Theory, and Practice of Video Game Music and Sound Design. Cambridge: The MIT Press, 2008.
COLLINS, Karen. Playing with Sound: A Theory of Interacting with Sound and Music in Video Games. Cambridge: The MIT Press; 2013.
HOROWITZ & LOONEY, Steve e Scott. The Essential guide to game audio – The theory and practice of sound for games. Nova Iorque e Londres: Focal Press Taylor & Francis, 2014.
KAMP, Michiel; SUMMERS, Tim; SWEENEY, Mark. Ludomusicology: Approaches to Video Game Music. Sheffield: Equinox Publishing Ltd, 2016.
MARKS, Aaron. The complete guide to game audio: for composers, musicians, sound designers, and game developers. Segunda edição. Estados Unidos: Elservier Inc., 2009.
ROVERAN, Luiz Fernando Valente. Música e Adaptabilidade no Videogame: Procedimentos Composicionais de Música Dinâmica para a Trilha Musical de Jogos Digitais. Dissertação (Mestrado em Música), UNICAMP, 2017. 127 f.
STEVENS, Richard. RAYBOULD, Dave. The Game Audio Tutorial: A Practical Guide to Sound and Music for Interactive Games. Burlington: Focal Press, 2011.
Trilha Sonora (artes cênicas)
AMALFI, Marcello. A Relação Criativa Entre o Compositor e o Encenador. Dissertação (Mestrado em Artes) – ECA-USP, 2013.
BARENBOIM, Daniel. Diálogo sobre música e teatro: Tristão e Isolda. Trad. Sérgio Rocha. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
CAMARGO, Roberto Gil. A sonoplastia no teatro. Rio de Janeiro: INACEN, 1986.
CAMARGO, Roberto Gill. Som e cena. Sorocaba, SP: TCM Comunicação, 2001.
CINTRA, Fabio Cardozo De Mello. A musicalidade como arcabouço da cena: caminhos para uma educação musical no teatro. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – ECA-USP, 2006.
FERNANDINO, Jussara Rodrigues. Música e cena: uma proposta de delineamento da musicalidade no teatro. 2008. 149 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
MALETTA, Ernani. A formação do ator para uma atuação polifônica: princípios e práticas. 2005. 370 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
STANISLAVSKI, Constantin. El Trabajo del Actor sobre Sí Mismo: el trabajo sobre sí mismo en el proceso creador de la encarnación. Tradução de Salomón Merecer. Buenos Aires: Editorial Quetzal; 1997. 455 p.
TRAGTENBERG, Lívio. Música de cena: dramaturgia sonora. São Paulo / SP: Perspectiva: FAPESP, 2008.